Ekaterina Levental / Intercontinental Ensemble
Voor de pauze treedt mezzosopraan en harpiste Ekaterina Levental op met een muzikaal zelfportret. . Ze vluchtte als kind met haar familie uit Tasjkent. Ze maakte daarover twee prachtige muzikale theatervoorstellingen. Daarnaast speelt ze ook andere theaterprogramma’s waarin ze zichzelf begeleidt en is te zien in opera’s. Ze maakt op dit moment furore met liederen van Medtner.
- Mikhail Glinka (1804-1857):
- ’De Nachtegaal’/’Zhavoronok’
- ’Ik herinner me een wonderlijk moment’/’Ya pomnu chudnoe mgnovenje’
- ’Hier ben ik, Inezillia’/’Ya zdes, Inezillya’ - Gioacchino Rossini (1792-1868):
- ’Assisa a pie d’un Salice’ (aria van Desdemona uit de opera ’Otello’ - Franz Liszt/Henriette Renié (1811-1866)
- ’Le Rossignol’ (Solovej) air russe d’Alabieff
- ’Oh! Quand je dors’ (Victor Hugo) - Maurice Ravel (1875-1937)
- ’Piece en forme de Habanera
- ’Kaddisch’ uit Deux Mélodies Hébraïques - Joodse Traditionals (arr. Heinz Bethmann)
- ’Tum balalaika’
- ’Der Rebe Elimelech’
Pauze
Na de pauze brengt ze van Schubert op tekst van Goethe ’Gretchen am Spinrade’, samen met het Intercontinental Ensemble.
Daarna speelt het Intercontinental Ensemble, bestaande uit vijf blazers en vier strijkers twee symfonische werken. Het orkest ontleent zijn naam aan de oorsprong van de musici: Mexico, Spanje, Portugal, Tsjechië, Luxemburg en Nederland. Het nonet dat dit jaar tien jaar bestaat, speelt uiteraard veel werk voor deze bezetting is geschreven, maar in Alkmaar staan twee orkestwerken op het programma die voor het ensemble zijn bewerkt. Kortom een ensemble als symfonieorkest van negen musici.
Ekaterine Levental en Intercontinental Ensemble
- Franz Schubert (1779-1828) – ’Gretchen am Spinnrade’
Intercontinental Ensemble
- Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Symfonie no. 2
- Franz Schubert (1779-1828) - Symfonie no 8, ’Unvollendete’.