Lindegrachtconcerten 2024

Carel Kraayenhof laat Lindegracht uit voegen barsten

ALKMAAR - Nog niet eerder zijn er zo veel belangstellenden afgekomen op het Lindegrachtconcert. Was het omdat de Alkmaarse concertserie tien jaar bestaat of was het toch omdat Carel Kraayenhof musiceerde?

Voordat de meester uit de Beemster optrad, waren daar allereerst vier frisse jonge meiden van het Syrène Saxofoonkwartet. Zij mochten de jubileumserie openen en hoe! Met een zeer aantrekkelijk programma lag de muziek voor het oprapen. Bewerkingen en origineel repertoire wisselden elkaar af, waarbij de dames louter publieksgericht musiceerden. De gesproken toelichtingen - 'dat gaat er lekker wild aan toe, dat wordt een feestje' - waren net zo ongeremd als de muziek, die zich vooral kenmerkte door subliem ensemblespel. Hapklare luistermuziek was het zeker niet. Een werk van Chiel Meijering deed de oren spitsen, 'Songs for Tony' bleek een ijzersterk, filmisch werk van Michael Nyman en alle virtuositeit werd gebundeld voor een gepeperde Czárdás. Om de 'Rhapsody in Blue' van Gershwin in volgende uitvoeringen meer samenhang te geven, mogen de dames nog wat verder in de materie duiken. Maar dit optreden was reclame in viervoud voor de sax.

Hoe musiceert iemand, die een etmaal daarvoor geridderd is en al 25 jaar concerteert? Carel Kraayenhof voelde zich als een vis in het water aan de Alkmaarse gracht en zette de ietwat verkilde toehoorder in vuur en vlam met zijn tangokunsten. Passie en overgave zijn gelukkig nog steeds zijn handelsmerk. Van de subtiele geluidsversterking van de Grote Zaal van het Concertgebouw naar de wat brute klankexplosie op de Alkmaarse gracht vergde voor hem wel enige aanpassing. Dwingend corrigerend stuurde hij zijn ensemble aan. Musici die je eerder moet afremmen, dan stimuleren. Binnen het programma dat eigenlijk louter hoogtepunten kende, mag het intense vioolspel van Tijmen Huisingh niet ongenoemd blijven. In muziek uit de film 'Il postino' en 'Oblivion' van Piazzolla speelde hij diep ontroerend. Wat heerlijk om zó samen muziek te mogen maken.

Jos Ruiters

Volg ons op Instagram

Grafisch ontwerp: TdH Strategy+Creation